pagess

Klik Header Ini

Flash

Mutiara Kata Hari Ini

Tanda Allah Mengasihi HambaNya Adalah Dengan Memberinya Ujian...

Thursday, October 27, 2011

Muhasabah ZONE : Apa sasaran kita?


RENUNGAN BERSAMA..... AMBIL PEDOMAN DIRI SENDIRI DAN SAHABAT..

Dipenghujung semester ini ayuh sama-sama kita buat penilaian pada diri kita sendiri... Pada awal kemasukkan kita ke kolej atau universiti, adakah kita telah menetapkan sasaran (target) kita untuk kita capai? Ada? Bagus!! Anda seorang yang bermatlamat.. :)

Namun, apakah kita masih ingat tentang sasaran kita diawal kemasukkan kita??eheemmm..?? Terlupa..? Tak mengapa,, jom kita ingat kembali...

Ada diantara kita yang ingin mengejar pointer terbaik...
Ada diantara kita yang ingin mendapat anugerah canselor dsb...
Ada diantara kita yang tidak mengejar pointer terbaik...
Ada diantara kita yang tidak ingin mendapat anugerah canselor dsb...
Ada diantara kita yang menganggap ilmu itu bukan untuk anugerah...
Ada diantara kita yang nak gali pengalaman berprogram di kampus...
Ada diantara kita yang inginkan jawatan tertinggi dalam pelajar...
Ada diantara kita yang mahukan ILMU semata-mata...
Ada diantara kita yang cari jodoh dalam kampus...
Ada diantara kita yang mempermainkan perasaan orang lain....

TAPI, apakah kita masih berpegang dengan sasaran kita pada awal kemasukkan? Kalau masih, Tahniah.. Kalau tidak, Takziah....
Manusia dijadikan dengan perasaan yang sungguh tidak boleh diduga. kadang kala tindakan kita berubah demi masa ke semasa.. Namun apa yang perlu kita ingat adalah kita perlu berpegang teguh pada prinsip walaupun 'lari' sedikit dari landasan, tapi matlamat utama jangan kita abaikan...

Peperiksaan semester semakin hampir, ada diantara mereka yang bakal bergraduasi.. Tapi apakah graduasi itu menjadi titik penilaian sebuah kehidupan seorang Mahasiswa? Harus kita ingat, selepas bergraduasi kita akan menempuhi pelbagai cabaran dan dugaan yang lebih besssaaaaarr daripada kini...

Jom kita buat penilaian kendiri supaya matlamat dan sasaran kita tidak lari dari kehidupan kita selepas bergraduasi.. InsyaAllah semuanya menjadi mudah apabila kita memudahkan jalan itu dengan landasan dan syariat Allah...
Bitaufiq wan najah fil imtihan daripada Khairool Ariffin Musa




DRC psssstt : Apapun segalanya Allah yang tentukan.. Segala perancangan kita hanyalah sekadar perancangan..... >.<

13 comments:

Ckin Kembaq said...

Dari sekarang kena merancang dan tunaikan impian satu persatu... ^_^

p/s : barulah hidup bermatlamat..

DRceria said...

betul tu cik Ckin... lama jugak ye menghilang...??

Ckin Kembaq said...

Biasalah..hehe tak berkesempatan..skang dah d kuin insyaAllah bersekesmpatan..pandai2 lah curi masa ye dak? ^_^

ctk said...

biasa la tu....keinginan semakin berubah mengikut persekitaran..hehe..


p/s : DRC mesti selalu dekan kan ?

DRceria said...

cik Ckin ada kat kuin...? bukan ke sblum ni politeknik..??

cik CTK plak ::> dekan..? not my target n priority.. yang penting ILMU ITU ANUGERAH BUKAN ANUGERAH UNTUK ILMU...

Ckin Kembaq said...

Yup.tapi sebagai staf.bukan student.hehe baru 3 minggu bertugas kat sini.. di pejabat timbalan rektor hep.. ^_^

hyz said...

dulu saya blajar untuk dapat ilmu je.. ehem... ayat budak baik.. hehe

DRceria said...

Cik Ckin :> Praktikal ke..??? ermm.. nt leh la blanje.. da keje...huhuhu

Hyzz :> bagus2... kamuu memang budak baik.. >.<

ctk said...

wah..mesti selalu dekan neh...tahniah2...itu kn pembakar semangat untuk trus mencari ilmu wlaupOn dekan tu bukn keutamaan...

DRceria said...

heheheeee... pembakar semangat utk kejar ilmu is my parents ^_^
dekan tu bonus je.. tp mcm la pnah dapat pon... :P

Hiddy Asri said...

Sasaran akk nk dpt keredhaan Allah selain dr utk kegunaan diri sendiri :)

DRceria said...

Hiddy Asri :> betul3...

Ckin Kembaq said...

Nope..hehe dah kerja sini maa.. ^_^

Klik-Klik

IKLAN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...