pagess

Klik Header Ini

Flash

Mutiara Kata Hari Ini

Tanda Allah Mengasihi HambaNya Adalah Dengan Memberinya Ujian...

Monday, June 25, 2012

Lepas SPM : Matrik... Diploma.... STPM....??

ASSALAMMUALAIKUM

~kenangan zaman diploma~

selamat sejahtera dan salam ceria dari DRC yang ceria nih..
lama jugak tak update blog... lagi lama dah tak blogwalking...
baru-baru ni, DRC bersama Kumpulan Media Karangkraf menjalani satu program team building untuk para pekerja Kumpulan Media Karangkraf dan Ultimate Print Sdn Bhd di Dusun Eco Resort.
apapun, seronok pun tak terkira sebab ramai peserta terdiri daripada abang-abang, kakak-kakak dan pokcik-pokcik... seronok =)

ok, dalam musim kemasukan pelajar baru ke IPT, DRC memang suka untuk imbas kembali zaman2 muda DRC mula-mula masuk ke adalam universiti.. seronok pasti lah.. tapi sebelum menempuh jalan tu, mesti kita akan perlu memilih jalan untuk ke mana arah kita...

lepas SPM, banyak tawaran universiti yang kita dapat dalam apa juga jurusan.. tetapi mengikut taraf pendidikan samada matrik/asasi atau diploma ataupun STPM...
ramai adik-adik lepasan SPM tanya pada DRC, keadaan kat matrik, atau diploma ataupun stpm..
yang hanya DRC boleh ceritakan adalahhhh...~~

DRC ceritakan sedikit pengalaman DRC lepas SPM...
lepas keputusan SPM diumumkan DRC memang tak dapat mana2 tawaran universiti samada awam atau swasta.. DRC dapat tawaran tingkatan enam aliran sains... memandangkan keputusan SPM DRC bukan sesuatu yang membanggakan sehingga dilambung2, DRC pelik dengan senario yang berlaku pada DRC... sejak dalam kem PLKN, sehingga tamat kem dan dapat keputusan SPM, DRC langsung tak dapat tawaran mana-mana U.. itu tak kisahlahh... (sangat!!)
apabila IPTA dah dipanggil, dan DRC tak dapat panggilan ke IPTA, DRC mohon ke ipts...
haaa!! mesti tertanya-tanya, kenapa DRC tak pilih masuk tingkatan enam,?? sedangkan, DRC dapat tawaran ke tingkatan enam.... kan??
ok, DRC memang daftar ke tingkatan enam waktu tu, tapi 'jiwa' DRC bukanlah pada aliran sains seperti yang ditawarkan... DRC pergi sekolah untuk 3 hari sahaja.. itu pun selang seli.. hari ni datang, esok ponteng, lusa datang balik.. hahaha.. seronok!!
apabila menyedari DRC bukanlah orang yang belajar dan minat sains, DRC stop dan ambil keputusan untuk menyambung pengajian di ipts dalam peringkat diploma..
sehinggalah tamat diploma, DRC barulah nak sambung degree Julai nanti..

mesti ada yang kata, mereka yang ambil diploma dan sambung degree ni buang masa dan ambil masa yang lama untuk dapatkan degree... tapi pada DRC, kenyataan itu SALAH!!! bukan sebab ia memperkecilkan pelajar lepasan diploma, akan tetapi kenyataan itu memang bercanggah dari sudut niat untuk menuntut ilmu...! 
DRC memang cukup tak gemar, kalau orang kata, 'kau buang masa ambil diploma..'
 'kau habis degree nanti lambat laaa..' 
ayat-ayat sebegini memang cukup pantang DRC dengar.. sebabnya peringkat diploma bukanlah satu peringkat yang buang masa dan sia-sia.. akan tetapi peringkat diploma adalah satu peringkat yang mana penuntut diploma mendapat LEBIH daripada yang lain... tiga tahun dalam menimba ilmu, dan 4 tahun di peringkat ijazah bersamaan 7 tahun di alam pengajian, bukan sesuatu pembaziran, tetapi satu KELEBIHAN.. 
pepatah ada menyebut, "jauh perjalanan, luas pemandangan", pada DRC, "lama pengajian, luas pengetahuan". ini yang DRC pegang sampai sekarang... biar masa yang diambil kita lama dan panjang akan tetapi ia adalah kelebihan untuk kita terus menimba ilmu...

DRC tak kata bahawa lepasan matrikulasi dan STPM adalah sesuatu yang rugi.. tidak sama sekali.. lepasan matrik mempunyai kelebihan tersendiri kerana mereka berjaya melepasi satu tahap pembelajaran yang singkat untuk diterokai, dan STPM pula adalah satu peringkat yang benar-benar menguji kerana sistem STPM (setakat yg DRC tahu) adalah sistem 2 tahun belajar, 1 peperiksaan... jadi, sekurang-kurangnya 2 tahun untuk Tingkatan enam, dan 1 tahun untuk matrikulasi dan terus menyambung pengajian di peringkat degree.. 
kelebihan mereka adalah jarak masa yang mereka habiskan untuk pengajian.. dalam masa yang singkat, mereka berjaya menghabiskan pengajian diperingkat mereka dan terus menyambung pengajian di peringkat seterusnya.. kemampuan pelajar matrikulasi dan stpm adalah kemampuan yang sukar untuk DRC perolehi.. jujur DRC kata, DRC tak mohon matrikulasi semasa tingkatan lima sebab DRC tahu DRC tak boleh untuk ke matrik..
dan peringkat matirkulasi dan stpm adalah peringkat paling mencabar untuk kita alami...
ok, kenapa DRC tak memohon matrikulasi??
DRC sedar cara belajar dan cara hidup DRC bagaimana dan seperti apa...
cara belajar DRC bukan seorang yang struggle dan street study untuk kejar pointer, tapi cara belajar DRC lebih santai, relex dan main-main... hehehe.. sebab itu DRC tak yakin DRC boleh berada dalam kalangan matrikulasi dan stpm. dan DRC pilih jalan ke diploma...

jadi, adik-adik lepasan SPM diluar sana, yang sedang buntu... DRC doakan supaya adik-adik semua pilih jalan yang betul mengikut kemampuan diri kita... jika kita mampu untuk ke jalan itu, teruskan.. jika tidak, risiko yang dialami mungkin akan mengalami kesukaran diwaktu akan datang..
sebenarnya, tidak kira matrikulasi, diploma ataupun tingkatan enam (STPM) semua ini adalah sama... kita menimba ilmu tidak kira peringkat apa dan jalan mana kita pilih... yang penting kembalikan niat kita dalam menimba ilmu.. ikhlaskan diri dalam menimba ilmu agar dipermudahkan jalan.. jika niat kita ke alam IPT untuk bersuka ria, maka berduka citalah kita nanti.. 

DRC ucapkan selamat datang ke dunia baru kepada adik-adik matrikulasi, tingkatan enam dan peringkat diploma..! =)


DRC pssstt : sungguh tidak best bila keyboard rosak... mesti sebab DRC taip laju sangat.. kesian keyboar nih... hmmmm... kat mana ada trade in laptop eak?? heheheheh ^^,

1 comment:

Kotak Mancis said...

seteju dengan DRC... pengajian peringkat diploma sngat menyeronokkan... saya dahulu menghabiskan 3 tahun di politeknik... bnyk ilmu belajar disana...

lagi satu kelebihan diploma nie kita dah ada kemahiran teori dan praktikal... so sekiranya kita mengubah pikiran untuk tidak mnyambung pelajaran, sekurang2nya kita dah ada serba sedikit praktikal tentang ilmu yang dipelajari masa diploma...

dan student diploma juga ada kelebuhan utk transfer credit masa sambung degree nanti... soo.. belajar lah selagi mampu... belajar itu seronok... peace V

Klik-Klik

IKLAN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...