pagess

Klik Header Ini

Flash

Mutiara Kata Hari Ini

Tanda Allah Mengasihi HambaNya Adalah Dengan Memberinya Ujian...

Friday, October 7, 2011

Muhasabah ZONE : DARA bukan penentu kebahagiaan??ermm...?



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang....

Assalammualaikum.... Salam Ukhwah... Salam Mahabbah.....


entry ini DRC copy balik dari entry lama2 DRC untuk sama2 kita baca kembali dan sama2 muhasabah diri kita.... :o

DARA??? oh my Allah...!! kenapalah aku tibe2 nak citer pasai perempuan ni... haduiii... kontolbesi nih!! astagfirullah.... jangan fikir bukan-bukan yer... drc nak berkongsi je pendapat dengan kalian... tapi harap penulisan ini jangan disalah tafsir oleh golongan wanita dan perempuan.. kerana andalah yang mempunyai _ _ _ _ ini.... (isi tmpat kosong eah)

Ada diantara pembaca yang dah menonton filem AKU MASIH DARA, ada yang belum... dan berdasarkan tajuk post kali ini,, bukan nak menyokong golongan wanita yang sudah tidak mempunyai dara. maaf jika kasar bahasanya... bukan juga untuk menyeru kepada golongan wanita supaya tiada dara.. maaf jika pelik bunyinya....

penulisan kali ini hanya untuk memperingatkan kepada kita untuk bertaubat dan kembali kepangkal jalan kepada mereka yang sudah terlanjur, dan kepada yang belum supaya jauhi perkara yang akan memudaratkan diri...

"mahkota wanita itu adalah kehormatan wanita." itu yang ingin saya tegaskan sebagai seorang lelaki yang akan berkahwin dengan seorang wanita.!

sahabat-sahabat wanita sekalian, jika anda telah terlanjur,,, ayuh kembali kepangkal jalan... walaupun kehilangan mahkota itu suatu yang sukar untuk diterima oleh bakal suami atau diri anda sendiri akan tetapi itu bukan 'jalan mati' untuk anda terus menjerumuskan diri dalam kancah maksiat dan dosa.. biarkan peristwa hitam yanga anda lalui anda tinggalkan dengan membungkus terus campak ke laut supaya tidak kembali belayar bersama anda!! teruskan kehidupan sebagai seorang wanita, mencari keputihan mutiara suci dari Allah, memperbetul kesilapan diri dan mentarbiah diri dalam diri dan masyarakat sekeliling terutama komuniti yang pernah anda terokai.... ya!! kehilangan mahkota itu suatu yang mengaibkan diri! tetapi ingat! seperti tajuk post ini, dara bukan penentu kebahagiaan rumah tangga khususnya... kebahaigaan rumah tangga datang dari hati yang iklas dan jujur diantara pasangan... ketaatkan kepada pencipta, keberkatan dari ibu bapa... itulah kunci kebahagian kepada anda yang telah terlanjur..!! jangan pernah cuba mengungkit siapa anda dahulu, jangan pernah cuba kenang kembali titik hitam yang merosakkan anda kerana disitulah syaitan akan menguasai diri kita...
saya pernah bertanya kepada salah seorang pensyarah saya, dia sendiri yang memberitahu kepada saya 'dara bukan penentu kebahagiaan' apabila saya sendiri bertanya kepada beliau kerisauan saya terhadap wanita-wanita yang akan saya kahwini...

Dalam Surah an-Nur ayat 26, Allah s.w.t berfirman dengan maksud :

Perempuan-perempuan yang keji untuk laki-laki yang keji dan laki-laki yang keji untuk perempuan-perempuan yang keji. Sedangkan perempuan-perempuan yang baik untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik".

Dalam konteks rumah tangga pula, kita harus saling melengkapi antara satu sama lain...

kepada sahabat-sahabat wanita, yang belum terlanjur.... drc bukan menyuruh anda untuk melakukan perkara yang tidak elok,,, cuma apa yang tersirat dari penulisan kali ini adalah,,, anda selaku wanita yang masih lagi 'suci' teruskanlah kesucian mahkota anda... jangan pernah atau cuba untuk memperdagangkan mahkota anda dengan orang yang anda tidak pasti lagi hak miliknya kepada anda atau tidak... elakkannya dari awal....!! cegahnya sebelum merebak..!!! anda perlu bersama dengan mereka (golongan diatas ^) untuk memotivasikan mereka! jangan mengungkit kisah mereka... bantu mereka untuk mengejar manisnya iman,, jernihnya pengorbanan...

kepada sahabat-sahabat lelaki : HENTIKANLAH!! HENTIKANLAH!!!
hentikanlah menyalahkan sesiapa dalam hal isu sosial... keterlanjuran ni... janganlah kita menunding jari mencari salah siapa, tetapi carilah penyelesaian untuk kita mencapai bahagia dunia dan akhirat... janganlah kita menjadi kumbang yang merosakkan kuntuman bunga yang mekar dihalaman... biarkan bunga itu harum...wangi.... tetapi usah kita rosakkan kerana bunga itu adalah madu untuk kita teruskan perjalanan sebagai kumbang...!!

konklusinya, ayuhlah kita bersama kembali ke jalan yang benar,, mencari Redah Illahi,,, memperbetulkan diri sendiri dan ummah,, motivasikan diri supaya menjadi insan yang lebih berakal dan bersahsiah dalam mencapai redha Allah... yang menantikan syurga abadi..... :)

DRC pssssttt :: tercipta wanita dari tulang rusuk lelaki, bukan dari kaki untuk dialasi, bukan dari bahu untuk dipikul..... dari tulang rusuk lelaki untuk dilindung dan dijaga... Ingatlah kepada lelaki, anda bukan PEROSAK, dan juga kepada wanita anda jangan MEROSAKKAN diri anda sendiri...

>.<

7 comments:

EeMy-g0od-go0d said...

syukran jazilan yer ustaz DRC..
truskan bkarya.. sye sntiasa mnyokong anda :)

DRceria said...

eemy -- sy bukn ustz,,,, insyaAllah karya2 yg bermanfaat..

ctk said...

hehe..ustaz DRC...cm kena je ngan DRC :)

spe yang suda kehilangan dara,
bertaubat lah, jgn bunuh diri or
buang ank merata2..tuhan pasti
akan menolongmu..

mereka2 diseliling plak jgn la
pndg serong kepada mereka yang
terlnjur nk bertaubat, nti akan
mematahkan smgt mereka..and
xmustahil bertmbah ramai insan
bernama pelacur

sepatotnya kita sentiasa berada
dengannya sepanjg dia ingin
membersihkan diri dgn tuhan..

wallahhualam...
nice sharing ustaz DRC :)

hyz said...

yang dara tu belum tentu jamin kebahagiaan. tapi... syok la dpt dara.. keh3....

DRceria said...

btul tu ustazah CTK...!! :P
hyzz --> of course la kan... tp jodoh pertemuan sume Allah tentukan... kita berdoa je utk dptkan jodoh yg terbaik...! hyzz kene cpt2 kawen...huhuh

Siti Mashitah Saidin said...

tngok cerita nih separuh. tak abes pon. betul tuh. sekarang nih siap kata, 'kalau ada dara tuh kolot.'. haish. diri sendri pon risau. anak akan datang lg la risau.

dunia makin maju, tapi pemikiran makin sempit dan kurang agama.
:)

DRceria said...

DRC ada tgok vlogger yg buat kisah 'kalau ada dara kolot'.. mmg sedeh sgt bila mengenangkan statment orang yg buat tu... ksian pun ada... masalah sosial ini sebenarnya berpunca dri kurang didiakan agama dan pengaplikasian dalam kehidupan... doa2kan lah semoga kita dijauhakn dari segala msalah ini...

Klik-Klik

IKLAN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...