pagess

Klik Header Ini

Flash

Mutiara Kata Hari Ini

Tanda Allah Mengasihi HambaNya Adalah Dengan Memberinya Ujian...

Saturday, May 15, 2010

cikgu..guru...sifu....

assalammualaikum... salam cinta Illahi... Alhamdulillah... dapt bertemu dgn seseorang rasanya dapt lepasakan rindu... kali ni nk ucap:::::>>>>
SELAMAT HARI GURU!!!!

kali ini penulisan berkisar tentang cikgu2 yg pernah berada dlm kotak ingtan DRC... yea.. insya Allah... semua cikgu2 yg bakal di tulis semuanya cikgu2 yang pernah menjadi kenangan dlam hidup ini....

Guru yg PERTAMA menjadi cikgu dlam hidup DRC adalah:
EMAK dan AYAH...- emak dan ayah yg jadi cikgu pertama,, yg mengajar menebut Mak, Ayah, Makan, ajar berdiri.. berlari.... segalanya... merekalah yg menjadi cikgu pertamaku...

Guru yang KEDUA adalah ketika bersekolah di TABIKA KEMAS BOMBA SEGAMAT.
nama cikgu tu tak pasti.. sebab lupa.. lg pun sekejap je belajar kat tabika tu.. cikgu tu ajar DRC azan, sempena persembahan@pertandingann azan waktu 5 tahun... sekarang ni, kalau azan,, mesti x sedap..

Guru yang seterusnya adalah cikgu Juriah yang mengajar di TABIKA KEMAS ANJUNG BATU TANGKAK.. cikgu ni sebenarnya jian aku... masa aku 6 tahun, aku dipilih jd ketu kelas mase tu... ketua kelas tadika laa.. sekola tadikakan tak tukar2 cikgu.. jd mase tu, ak kne jadi utk pergi beli barang ke.. bace doa makan... dll....
Guru berikut: Puan Gan. cikgu ni adalah guru kelas aku mase aku di DARJAH 1 ARIF di SK SRI TANGKAK.. tp Puan Gan hanya sekejap je dgn kami sbb dia dipindahkan ke sekolah cina.. memang sedeh... mase tu yg paling teruk nangis adalah syamimi, khaleeda... haha..

Guru seterusnya : Masa aku darjah 2ARIF, cikgu Azizah jadi guru kelas.. kelas kami sentiasa menang sebgai kelas paling cantik setiap minggu.. tapi cikgu yg paling aku ingat mase darjah 2 ni adalah cikgu Zulkifli.. dia merangkap ckgu disiplin (kalo x salah).. selalu bawak "roti panjang" dia.. bukan sedap pun..haha.. dia ajar aku B.I time tu.. mmg time tu aku bodoh BI.. eja pun salah.. ckgu zul selalu tonjol kepala aku sbb terrrlampauuu bodoh nya ak... tp skg kalo aku nk jumpe dia,, aku nk speaking dgn dia.. hhhahahhaa.. sir, can i borrow long bun??hahaa

Guru berikut: 3Arif.. masa aku darjah 3,, aku paling bebal sbjek MATHS.. tp sebab berkat CIKGU NORHANITA yg ajar aku,, aku dpt amek exam PTS (penilaian tahap satu).. tp x lepas pun..haha... yg paling aku ingat sewaktu cikgu norhanita cter pasal 'purata'.. aku ingatkan purata tu nama orag india..hahaha

Guru seterusnya: masa aku darjah 4 ARIF.. masa tu la aku diperkenalkan dgn cikgu yg paling garang sekali kat SKST, cikgu Jamaliah... ckgu jamaliah ni ajar aku BM.. igt lagi dia pesan jaga tulisan utk UPSR... yg paling syok mase darjah 4 ni,,kiteoang satu grup, HAnafi, EMi, dgn Halilah,,, dapt masak jemput2.. semua budak kelas sekali... memang best la bljo BM dgn cikgu jamaliah..

Guru berikut: CIKGU Mad Nor..mase ni aku drjah 5ARIF,, ckgu mad nor ajar SAINS.. mse ni ckgu mad nor mmg lebihkan perempuan dlm kelas.. lebih2 lg Illi.. mentang2 la illi tu agak comel mse tu.. (mase tu laaaa).. ramai la yg x ske sgt dgnn ckgu mad nor.. sampai darjah 6, kite orang x ske..haha last2... ckgu madnor sakit,, terus sume taubat...

Guru seterusnya: cikgu sharudin. cikgu sharudin ajar Maths utk UPSR.. mmg dia ajar best.. masuk kelas je dah kene wat jadual sifir.. memng aku x hafal pun sifir.. tp bile wat jadual sifir ni,, aku ingat kat mene no 2 lpas ni... no ni kat mne... mmg berkesan!! yg paling sedih,, aku pernah kecewakan cikgu sharudin... tp last2.. UPSR aku math dapat A!! thanks... mse tu pun cjgu sharuddin x cye..hehehe..

Naik je TINGKATAN 1.. kat SMK TUN MAMAT TANGKAK,, aku masuk kelas 1 Wawasan 3.. cikgu mase ni adalah CIKGU KHALID!! ckgu khalid jd guru kelas.. dia ajar Sains.. ckgui khlid ni sporting.... tp sbb sporting dialah sains ak xpernah lulus..hahaha

Bila dah TINGKATAN 2... ckgu yg paling aku ingat adalah UStaz RAZALi.. mase ni ustza razali jd pencetus kepad revolusi ustaz2 yg ade kat TM, iaitu pakai 'tie',,,.. kebetulan us. rzali nak kite orang budak2 wawasan buat baju.. so,, aku try la design.. n akhirnya design aku diterima.. tp org lain yg dpt nme,,hehe. xpe2...

TiNGKATAN 3... ckgu yang aku ingat adlah ckgu Norhayati A & B.. Puan Norhayati Adam dan Puan Norhayati Buang.. ckgu norhayati adam yg ajar aku b.i,, cikgu norhayati buang ni ajar aku geog....

Naik TINGKATAN 4 di SMT MELAKA TENGAH,, aku amek jurusan PKE.. ak dletakkan di PKE1.. cikgu yang paling aku x leh lupe kat sini adalah PUAN INTANKU MONA LIZA BT JAMIL.. haa.. nama penuh dia aku ingat lagi.. ckgu ni yang tampar aku mase first2 kelas. dgn dia.. aku kena tampar sbb x siap homework yang dia bg walhal,, ramai yg x siap... yg siap pun sbb tiru.. mase tu kan minggu orintasi,, so penat gile tido smpai kul 1.. pastu mmg kje x wat laa.. tp aku tau nape ckgu intan tampar.. sbb nak ajar... smpai SPM math aku dpt A...tq... :))


FORM 5.. meninggalkan banyak kenangan dgn ckgu ni.. memng ramai yg x gemarkan dia.. masa ak msok MELTTEC pun aku x suke sbb dia suka mjerit,. dialah MAMA ROS atau Puan ROszalina bt KASSIM... dia yg pilih aku utk jd ketua p pd mase tu... mmg pada awal aku rasa x yakin,, tp dia da yakin kan aku bhwa ak boleh pada waktu tu.. kemudian ak kerjasama dgn dia sepanjang tahun.. tp samapi bulan 9 je.. sbb khidmat aku dah x diperlukan lg.. ats sebab kesalahan aku yg nonsens....hahaha

FIRST SEM kat KUIN pulak,, cikgu yang betul2 ajar aku,. dia bukanlah lecture,, tp dialah SYAZNI BIN KHIR BAHARI.. iaitu S/U AGONG MPM KUIN mase tu... dia ajar aku cara berdebat mase pesko11.. dia banyak bantu ak... dia ajak aku join KEMUDI... dialah ckgu aku mase sem 1 ni.. yelaa.. nk katekan lecture, dia stdent... tp dia senior ak.. thanx kat die sbb dia dah trunkan banyak ilmu kat aku..hehehahaa

SECOND SEM kat KUIN... dia pun bukan lah lecture.. tp dia FARID BIN HADAM... dia sangat baik pada aku.. pada waktu inilah dia ajar aku utk lupakan seseorang, iaitu K... dia bg aku mcm2 utk lupakan K... yela mse tu mmg ak frust gile.... n semangat aku pun hilang mase tu.. then,,, dia lah yang tuip kan kembali segala kelemahan yang aku ada....

Terima kasih kepada "CIKGU, GURU, SIFU," pada ckgu2 yg membaca tp xde dalam senarai,,, maaf.. mungkin tiada dalan senarai ini tp anda ada dlm senarai dairi cikgu ku......

No comments:

Klik-Klik

IKLAN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...