pagess

Klik Header Ini

Flash

Mutiara Kata Hari Ini

Tanda Allah Mengasihi HambaNya Adalah Dengan Memberinya Ujian...

Thursday, October 29, 2009

Azan [VS] Negaraku



Assalammualaikum.....

headline kali ini agak mengelirukan... antara Azan dengan Negaraku, nama yang harus di letakkan paling atas.? ada yang kata Azan.. ada yang kata Negaraku.. macam-macam pendapat manusia.. yela... manusiakan pelbagai ragam dan pendapat..

apabila azan berkumandang, kita harus buat apa??? apabila Negaraku (lagu kebangsaan) berkumandang, kita patut buat apa?? jawapannya....... BERDIRI!!!!! yes!!!! BERDIRI!!!!!

tapi kenapa ramai yang tak amalkan bila Azan berkumandang, berdiri sbagai tanda hormat pn tak mau. saya pun kadang-kadang,, no body perfect k.. one more thing, bile Azan berkumandang, misalnya kita sedang baring atau duduk, mengapa kita tak hiraukan dan tidak melakukan sesuatu sebagai tanda hormat?? Azan adalah laungan untuk menyeru muslimin mendirikan solat... tanda hormat bermacam-macam cara, contohnya kita terus mengambil wuduk. tapi hakikatnya, apabila Azan dilaungkan dengan merdu apa yang harus@wajib@perlu@patut@semestinya@must@should@have kita buat???? hanya terus melakukan kerja kita ke??? pernah bertanya seseorang sahabat ketika di kem PLKN, kami perlu beratur untuk ke surau. ketika menunggu kehadiran sahabat2 yg lain, Azan Maghrib pun berkumandang, jadi saya yang sedang berdiri terus berdiri. sahabat saya tu suruh saya mencangkung!  tanda hormat.. ye ke??? betul ke apa yang kawan saya suruh?? atau saya yang salah??

tatkala lagu Negaraku, selaku rakyat Malaysia yang mencintai negaranya berdiri sebagai tanda hormat. masakan yang didalam tandas pun perlu berhenti melakukan kerja yang sepatutnya..hehe.. di sekolah memang di didik untuk menghormati lagu negaraku. hebatkan penangan lagu kebangsaan?? kerja yang sedang dilakukan terpaksa ditangguh sementara sehingga lagu Negaraku tamat.. begitu merdu sekali penyanyai yang record lagu ni...

tpi, antara Azan dan Negaraku, mana yang perlu kita dahulukan?? antara cinta pada negara dgn cinta pada agama?? antara hormat pada Negara atau Agama??

tepuk dada tanya iman, tanya akal, tanya logik, tanyalah ustaz...............

No comments:

Klik-Klik

IKLAN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...