pagess

Klik Header Ini

Flash

Mutiara Kata Hari Ini

Tanda Allah Mengasihi HambaNya Adalah Dengan Memberinya Ujian...

Monday, May 30, 2011

salahkah demonstrasi?



Apakah persamaan dan perbezaan kedua gambar ini? Tak cukup lagi?



Masih tidak jelas?

PERSAMAAN : 
1) sepanduk
2) kumpul ramai-ramai
3) poster
4) tutup jalan
5) menyusahkan?
6) menunjuk perasaan?

PERBEZAAN :
1) kerajaan memerintah pada ketika itu, waktu zaman Jepun/British, penjajah yg menjadi kerajaan.
2) waktu dulu dengan sekarang
3) moden sikit lah sepanduk ditempah dikedai.. boleh accept!

Assalammualaikum semua... hai readers and blogger.. i just wanna share something what I should share... mungkin DRC bukan ahli sejarah atau Pengajian Malaysia tetapi sebagai yang mengetahui sejarah dan kisah silam serta asal usul, DRC nak berkongsi sedikit tentang demonstrasi.

Zaman penjajahan dulu, sewaktu ingin membina kerajaan, orang Melayu terutamanya berkumpul dan bersatu dalam demostrasi atau dikenali sebagai rusuhan jalanan / himpunan untuk melahirkan hasrat dan suara rakyat. sewaktu penentangan Malayan Union di Tapah,Perak orang Melayu begitu semangat sehinggalah Malayan Union tewas. bukan itu saja, orang Melayu juga berjaya memujuk raja-raja Melayu dalam 1 himpunan bagi memperkenan dalam membina kerajaan pada ketika itu. dan Raja-raja Melayu bersetuju dan akhirnya tertubuhlah UMNO dan Parti Perikatan.

KINI??

Mengapa sekarang bila disebut demonstrasi, segelintir daripada kalangan kita akan memandang perkara yang negatif! Buruk! Busuk! apakah perbezaan kerajaan yang mencerminkan demostrasi itu? ataupun perbezaan kemodenan sepanduk? atau adakah 'saluran' lain yang lebih effisyen dan berkesan dalam menyuarakan suara rakyat? TV? Media? Surat khabar? Internet (mungkin)? tetapi sejauh mana keberkesanannya? Media arus perdana kini menjadi tulang belakang dan kaki kepada sesetengah hal politik dan ada kalanya mereka tidak sebegitu ADIL seperti yang digemburkan walaupun rasional mereka tetap dipertahankan.

Jika kita belajar Pengurusan Sumber Manusia, terdapat akta yang membolehkan Persatuan Pekerja untuk melakukan mogok dan demonstarasi. Jelas, demonstrasi bukanlah sesuatu yang huduh untuk diperburukkan! cuba kita lihat dari sudut positif dan keberkesanan demostasi jalanan zaman dahulu... ambil iktibar dari SEJARAH!! kita belajar dengan sejarah maka lahirlah kita hari ini...

DRC dapat tau ada sahabat yang mungkin ada cerita Sirah Rasulullah atau para sahabat dalam berdemostrasi ini.. jadi, DRC memerlukan perkongsian dari sahabat-sahabat...

No comments:

Klik-Klik

IKLAN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...