pagess

Klik Header Ini

Flash

Mutiara Kata Hari Ini

Tanda Allah Mengasihi HambaNya Adalah Dengan Memberinya Ujian...

Wednesday, March 9, 2011

D.A.R.A bukan penentu kebahagiaan...ehem.....ehem...



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang....

Assalammualaikum.... Salam Ukhwah... Salam Mahabbah.....

DARA??? oh my Allah...!! kenapalah aku tibe2 nak citer pasai perempuan ni... haduiii... kontolbesi nih!! astagfirullah.... jangan fikir bukan-bukan yer... drc nak berkongsi je pendapat dengan kalian... tapi harap penulisan ini jangan disalah tafsir oleh golongan wanita dan perempuan.. kerana andalah yang mempunyai _ _ _ _ ini.... (isi tmpat kosong eah)

Ada diantara pembaca yang dah menonton filem AKU MASIH DARA, ada yang belum... dan berdasarkan tajuk post kali ini,, bukan nak menyokong golongan wanita yang sudah tidak mempunyai dara. maaf jika kasar bahasanya... bukan juga untuk menyeru kepada golongan wanita supaya tiada dara.. maaf jika pelik bunyinya....

penulisan kali ini hanya untuk memperingatkan kepada kita untuk bertaubat dan kembali kepangkal jalan kepada mereka yang sudah terlanjur, dan kepada yang belum supaya jauhi perkara yang akan memudaratkan diri...

"mahkota wanita itu adalah kehormatan wanita." itu yang ingin saya tegaskan sebagai seorang lelaki yang akan berkahwin dengan seorang wanita.!

sahabat-sahabat wanita sekalian, jika anda telah terlanjur,,, ayuh kembali kepangkal jalan... walaupun kehilangan mahkota itu suatu yang sukar untuk diterima oleh bakal suami atau diri anda sendiri akan tetapi itu bukan 'jalan mati' untuk anda terus menjerumuskan diri dalam kancah maksiat dan dosa.. biarkan peristwa hitam yanga anda lalui anda tinggalkan dengan membungkus terus campak ke laut supaya tidak kembali belayar bersama anda!! teruskan kehidupan sebagai seorang wanita, mencari keputihan mutiara suci dari Allah, memperbetul kesilapan diri dan mentarbiah diri dalam diri dan masyarakat sekeliling terutama komuniti yang pernah anda terokai.... ya!! kehilangan mahkota itu suatu yang mengaibkan diri! tetapi ingat! seperti tajuk post ini, dara bukan penentu kebahagiaan rumah tangga khususnya... kebahaigaan rumah tangga datang dari hati yang iklas dan jujur diantara pasangan... ketaatkan kepada pencipta, keberkatan dari ibu bapa... itulah kunci kebahagian kepada anda yang telah terlanjur..!! jangan pernah cuba mengungkit siapa anda dahulu, jangan pernah cuba kenang kembali titik hitam yang merosakkan anda kerana disitulah syaitan akan menguasai diri kita...
saya pernah bertanya kepada salah seorang pensyarah saya, dia sendiri yang memberitahu kepada saya 'dara bukan penentu kebahagiaan' apabila saya sendiri bertanya kepada beliau kerisauan saya terhadap wanita-wanita yang akan saya kahwini...

Dalam Surah an-Nur ayat 26, Allah s.w.t berfirman dengan maksud :

Perempuan-perempuan yang keji untuk laki-laki yang keji dan laki-laki yang keji untuk perempuan-perempuan yang keji. Sedangkan perempuan-perempuan yang baik untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik".

Dalam konteks rumah tangga pula, kita harus saling melengkapi antara satu sama lain...

kepada sahabat-sahabat wanita, yang belum terlanjur.... drc bukan menyuruh anda untuk melakukan perkara yang tidak elok,,, cuma apa yang tersirat dari penulisan kali ini adalah,,, anda selaku wanita yang masih lagi 'suci' teruskanlah kesucian mahkota anda... jangan pernah atau cuba untuk memperdagangkan mahkota anda dengan orang yang anda tidak pasti lagi hak miliknya kepada anda atau tidak... elakkannya dari awal....!! cegahnya sebelum merebak..!!! anda perlu bersama dengan mereka (golongan diatas ^) untuk memotivasikan mereka! jangan mengungkit kisah mereka... bantu mereka untuk mengejar manisnya iman,, jernihnya pengorbanan...

kepada sahabat-sahabat lelaki : HENTIKANLAH!! HENTIKANLAH!!!
hentikanlah menyalahkan sesiapa dalam hal isu sosial... keterlanjuran ni... janganlah kita menunding jari mencari salah siapa, tetapi carilah penyelesaian untuk kita mencapai bahagia dunia dan akhirat... janganlah kita menjadi kumbang yang merosakkan kuntuman bunga yang mekar dihalaman... biarkan bunga itu harum...wangi.... tetapi usah kita rosakkan kerana bunga itu adalah madu untuk kita teruskan perjalanan sebagai kumbang...!!

konklusinya, ayuhlah kita bersama kembali ke jalan yang benar,, mencari Redah Illahi,,, memperbetulkan diri sendiri dan ummah,, motivasikan diri supaya menjadi insan yang lebih berakal dan bersahsiah dalam mencapai redha Allah... yang menantikan syurga abadi.....

9 comments:

peroad_135 said...

yup...sokong sangat...aku lg respek perompuan yg xde dara tp prgai n sikapnye sebaik ustzah,dari pmpuan yg ada dara tp xtau menjaga adab sebagai prmpuan...x semua lelaki yang xleh trima prmn2 yg terlanjur...semua org pernah lakukan kesilapan...n dari kesilapan tu lah dijadikan pengajaran...maaf jika terkasar bahasa...tapi itula kenyataan...dara akan abis dlm satu mlm,ttpi kemulian hati,keikhlasan,kejujuran,keprcyaanitu yg akan dibawa hingga pghujungnya...

DRceria said...

perot.... bukan nak kata,, tp Iman dilihat oleh Allah s.w.t dari HATI,, dan dari HATI akan dizahirkan melalui fizikal.... itu FAKTA...

dan kita sebagai lelaki ni janganlah jadi bahana yg rosakkan manusia lain... ingatlah... dunia ni berputar,, hari ni kita rosakkan orang, esok orang akn rosakkan kita dan keturunan kita malah lebih dahsyat lagi... so..... saling mengasihi itu lebih elok... >.<

peroad_135 said...

drc..ahhaha...ea...bukan nak rosakkan la...dan jangan la rosakkan...ni tuk pompuan yg dah ter la...dan kembali ke pangkuan jalan...ade sstengah tu...cam xleh trima...ngan keslhan yg diorg da lakukan..n cam da xnak idup..n akan ulang balik ksilapan tu...ni sbgai kate2 semangat tuk diorg...supaye jgn terus terhanyut...sbb diorg xcaye masih ade lg org yang leh menerima andai mereka kembali ke pngkal jalan..drc ni jgn r slh phm...xkn la aku jnis camtu plak...adoiiii.....

DRceria said...

sory2... ak mksudkan LELAKI tu scara general... xde kne mgena dgn sesiapa.. ak tau ko baek..hahaha..

sesame la kita ingat,, dunia ni akan berakhir bila2 masa... ketika.. bila Allah kata hancur,, hancur lah dunia ni.. tak kan ada yg kekal melainkan Dia...

"hal2 yg haram itu mmg namak begitu MANIS... akan ttp dibalik itu semua ada celaka yg berhujung pada seksaan & hinaan di dunia dan akhirat..." (nasihat Imam Ibnu al- Jauzy)

gadismanja said...

mmg sokong 100% ,, tp ingat laa ,, bukan semua yg tidak mempunyai "DARA" itu atas kehendak mereka sendiri ,, mungkin dirogol,mungkin kemalangan,mungkin sbb b"sukan dan mungkin sejak dilahirkan begitu,, oke laa ,, bab kemalangan ngn b"sukan ney kita takley kate dye takde dara lagi sbb "xde dara" mean kpd org yg dah melakukan perkara2 sumbang ,, oke laa mcm2 lak sy ,t slh org ckp bukan2 lak

Anonymous said...

xda maknenya betine xda dara sebaik uztazah.... org xda dara, org yg berzina... zina tu dosa besar... bodoh ke apa ka nie..... aku benci betine yang mcm nie... korang patut mampos jew...

DRceria said...

Anonymous : memang betul lah, ada perempuan yang tak ada dara ni x sebaik ustazah.... tap mcm yang diterangkan oleh gadismanja, tak semua yang takda dara tu sebab dirogol atau merosakkan diri... ada sebab lain yang boleh kehilangan dara mereka... cumanya, berhati2lah kita dalam menjaga maruah masing2...

Anonymous said...

lelaki x leh nk salahkn prempuan 100% ekceli..mmgla x pernah wt bnde2 terkutok tu..but prmpuan ni ad gak y dlu lasak nk mati..taekwondo lg..dah la wt split tu..so,kpd bakal lelaki..ambil tahu dgn serius perkara ni..x kan kau nk tuduh melulu je kn prmpuan y x ade dara tu dh berzina?
sy sokong awk drc:)
ppe un,time lah org awk cinta dgn seikhlasnye..

sis92 said...

yg salah dan berdosa besar kalau dia buat zina secara rela..

Klik-Klik

IKLAN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...