pagess

Klik Header Ini

Flash

Mutiara Kata Hari Ini

Tanda Allah Mengasihi HambaNya Adalah Dengan Memberinya Ujian...

Tuesday, December 28, 2010

MUHASABAH ZONE : kuku panjang? best ker???

Assalammualikum...

bertemu lagi dalam zon muhasabah atau Muhasabah zOne..!! kali ni DRC nak kongsi tentang K.U.K.U! 

kita sangat tak prihatin dengan kuku kita walhal kuku lah yg menjadi objek pertama untuk kita melakukan kerja. nak menaip kt keybord ni pun gunakan kuku. kalau nak makan lagi lah... apatah lgi bila menyucikan diri.. upssss..!!

Islam mengajar umatnya berkuku panjang ke?? TAK!! kenapa tak??! haaa.. tu nt kita kupas, yg pnting drc nk cter kt sni.. td masa drc solat fardu zohor kt surau, memang TAK KHYSUK! sebab ternampak kuku jemaah sebelah yang panjang... fuh!! mcm pic yg diambil dari incik google ni... kuku jari manis dengan kelingking dia panjang siot.. bila drc terpandang, drc xtau nk kata apa sebab masa tu tgah solat kan... 

lepas je solat, drc tengok lah jemaah sebelah.. alammakkk!! yg terkejutnye tu, kopiah putih, baju melayu putih. fuh! macam IMAM MUDA lah kata kan... pastu drc tengok kuku drc, boleh tahan panjang jugak tp xde lah mcm die.. pastu tengok baju yg drc pakai,,,, JAUH beza dengan die... adooiii!! pakaian da cntik melambangkan ISLAM. tp kuku!!? spoil betul... harap-harap jemaah tadi dpt potong kuku die.. tp jgn la bagi alasan x potong kuku sebab terlupe! 
ok... sekarang ni kite tengok apa kata ISLAM tentang kuku panjang ni....

Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang, dosanya sama seperti memelihara sekandang babi, jika kesemua jejari kita menyimpan kuku yang p anjag…. bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk kesemua babi-babi tersebut…. potonglah kuku anda..

Jangan simpan kuku panjang walaupun hanya 1 mm atau pun hanya jari kelingking.
Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia t idak membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak.

Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh atau pun degil dan suka melepak sebab diberi makan bahan kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, u li tepong, dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk ke dalam kepala. Percayalah. 

Pasal tabiat berkuku panjang inilah yang membuatkan orang Melayu mundur dan tidak berjaya. Syarikat Melayu yang bangkrap dan rugi teruk adalah kerana mempunyai pekerja dan pemilik yang berkuku panjang.
Untuk yang bujang beringatlah. Kalau hendak cari pasangan dan hendak anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah. 

 Tambahan, kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah berkuku pendek untuk kesihatan d an kebersihan diri sendiri..
 

5 comments:

hans said...

den xsuka kuku panjang
rimas

P/S : Laksa Sarawak Versi Alor Setar Memang Sedap

kza.musa said...

SAY NO TO KUKU PANJANG!

rms said...

wow.. aku ptong kuku 3 hari sekali.. terbaikk

kza.musa said...

rms u r the besttt!!

n i k l i s a said...

heh. burok ot kuku panjang.

Klik-Klik

IKLAN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...