pagess

Klik Header Ini

Flash

Mutiara Kata Hari Ini

Tanda Allah Mengasihi HambaNya Adalah Dengan Memberinya Ujian...

Friday, October 15, 2010

....tingkah kita......


Assalammualaikum.....

Lama sudah meninggalkan blog kegemaran ramai...hehehe..perasan....
kali ini bersembang tentang TINGKAH KITA..

bukan tujuan mengaibkan atau mencanang perihal manusia... akan tetapi inilah medium untuk melakukan "self-motivated".. jangan salah anggap yea....

^gambar di atas tu menunjukkan budak kecil (bukan berbangsa Melayu/ISLAM) membuang air kecil dengan berdiri. apa yang anda fikirkan tentang gambar tersebut?? jom kongsi...

baiklah, gambar diatas kita tinggalkan tetapi masih lagi bicara tentang tingkah kita. tingkah ataupun nama lainnya adalah kelakuan atau behaviour(dalam BI) adalah respon yang dilakukan oleh manusia terhadap sesuatu atau juga pergerakkan fizikal yang dilakukan oleh manusia semasa sesuatu peristiwa berlaku. 
tingkah kita sering diperhatikan oleh khalayak terutamanya mereka yang berpersonaliti menarik sperti artis, pemimpin dan sebagainya. tingkah kita mencerminkan sikap dan juga menggambarkan kondisi diri kita. 

kadang-kadang sebagai manusia biasa kita tidak lari dari melakukan kesilapan. dan tingkah kita yang silap itu ditegur oleh orang sekeliling kita. ya.! benar. manusia sering melakukan kesilapan. dan kesedaran itu terjadi apabila orang lain menyedarkan diri kita apabila melakukan kesilapan. akan tetapi, mampukah anda untuk menerima teguran? kritikan? adakah anda seorang yang open-minded?


EGO??
ya!! kadang-kadang kita tak mampu menrima kritikan atau teguran dari orang sekeliling tentang tingkah kita yang terang-terang salah. ego yang besar sukar dikecilkan jika masih lagi memperkecilkan tentang mereka yang menegur kita. contohnya, seorang seniour yang melakukan kesalahan iaitu menipu dan ditegur oleh juniornya. yang si senior ni tidak boleh menerima dan tetap menyalahkan si junior ni tentang sikapnya. apabila ego ini wujud dan masing-masing tetap berdegil yang menyatakan kesalahan masing-masing., permusuhan akan berlaku. walaupun si junior telah mengalah, dengan meminta maaf mungkin ada perkara yang terlepas pandang tetapi si senior TIDAK BOLEH terus memusuhi dengan junior dan tetap tidak mengaku kesalahannya. dan apabila masih ada lagi yang ego,... banyak perkara takkan mampu diselesaikan.. jadi,, saya mencadangkan satu alternatif yang bagus untuk kita menjaga tingkah kita..

CERMIN DIRI SENDIRI
atau bahasa sedapnya:
SELF-MOTIVATION.

nak tahu apakah yang dinamakan SELF-MOTIVATION??


No comments:

Klik-Klik

IKLAN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...