pagess

Klik Header Ini

Flash

Mutiara Kata Hari Ini

Tanda Allah Mengasihi HambaNya Adalah Dengan Memberinya Ujian...

Friday, September 24, 2010

ayah oh ayah

Assalammualaikum..... Ceria bersama keluarga tersayang walau jauh di mata tapi dekat di hati... walau tiada di mata tapi wujud dalam doa hati.......

penat bertelingkah dgn jari, tapi amat rasa puas hati kerana aku telah JUJUR dgn diri aku sendiri..
permasalahan yg di timbulkan memang sengaja untuk mencari di mana kewajaran dan kesilapan yg harus diperbetul. dan aku AKUI kesilapan aku kerana aku sengaja supaya mereka sedar kehadiran aku dan keluarga aku yang bukan hanya tunduk dan diam (yes-man) dgn apa yg telah mereka lakukan. dan tahap kesabaran aku di tahap maksimum setelah apa yg mereka telah lakukan ke atas ayah aku.

ayah oh ayah....
setelah mohon maaf atas kekasaran yg berlaku, ayah pun mengerti dgn sikap aku.. mama apatah lagi...
walaupun pada zahirnya ayah tak menyebelahi kami dan tidak menyebelahi pihak sana, tapi kami percaya jauh di sudut hati ayah, ayah mahu mendidik kami untuk mempunyai rasa berdikari dan belajar tentang erti SEBENAR kehidupan. bukan hanya dengan pihak yg 'mem-bake up' anak-anak mereka. dan ternyata jika dgn cara itu, pasti minda dan pemikiran mereka masih di tahap rendah.... dan buktinya sudah ada di depan mata mereka (check2 lah sendiri ttg yg masuk skola pemulihan tu mcm mana)... dan itu adalah realiti...!! 

ayah oh ayah...
tidak pernah memanjakan kami,, tapi kami cukup kasih sayang dari ayah... dan itu yg mendewasakan kami dgn akal dan pemikiran di luar kotak.. bukan sempit di lorong gelap.. apatah lagi culture shock apabila keluar ke bandar besar... ayah kami mengajar kami berkebun, memetik buah kelapa sawit walaupun kami tinggal di bandar, memberi pendedahan dgn apa yg dinamakan HIDUP.. dan kami percaya ayah kami lakukan yg terbaik!! 

aku oh aku....
mulut macam longkang, xada insuran.. ya!!! mmg itu aku.... ak tak pernah menyesal dgn apa yg aku buat kerana aku puas!! aku puas kerana aku jujur.. apa yg aku tak suka, aku zahirkan..!! apa yg aku benci, aku luahkan! biar orang kata untuk berdakwah dan mentarbiah orang, kita perlukan kelembutan dalam bicara, tapi pada aku kaedah itu tidak wajar digunakan utk zaman sekarang yg jiwanya memberontak.! percayalah,,! dgn mulut longkang ni yg x ada insuran ni yg membuatkan org sedar dgn kehadiran aku dan keluarga aku.. dan yg akan membuat org sedar dgn kesilapan sendiri... yag akan mmbuat org tahu yg mana harus diperbetulkan.. dan aku AKUI aku juga silap.. tapi aku bersyukur kerana aku SEDAR dgn kesilapan aku sendiri, tidak seperti mereka yg tidak sendar diri tu......

ayah oh ayah....
amat terharu sekali dgn pengorbanan seorang ayah terhadp anaknya.... ia berlaku depan mata aku sendiri... pengorbanan yg pada aku yg akan membuat aku menangis dgn tindakan ayahnya itu.... kesanggupannya.... ya Allah,, begitu berani seorang ayah apabila menaiki moto dari KUALA LUMPUR ke ALOR STAR seorang diri dengan perjalanan 10JAM!! dari pagi hingga ke malam...!! redah hujan dan panas, melalui lebuhraya yg pastinya penuh dgn kenderaan besar... bayangkan risiko seorang ayah yg umurnya lingkungan 40-an, menaiki moto sendirian dari KL-A.Star.... apa yg anda fikir dan bayangkan?? huhh!! jika ayah itu ayah aku, pasti aku takkan membenarkannya untuk pulang.... pasti ak akan sujud di kakinya.......

ayah oh ayah..
aku khabarkan berita gembira dgn keputusan peperiksaan aku.. itu hadiah buatnya dariku atas kesilapan dan kekasaran aku.. 
maafkan aku, ayah............

No comments:

Klik-Klik

IKLAN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...